Author: ශ්යාමා සමරසිංහ Source: Dinamina Date: 27/02/2009
ජර්මන් ජාතික Horst Hawemann විසින් කළ නූතන ජර්මානු යොවුන් වේදිකා නිෂ්පාදනයක් වන ’Empty Space – Chair Taken’ හි පරිවර්තනයක් ලෙසින් ‘හිස් අවකාශයේ පුටුව අරන්’ නැමැති වේදිකා නාට්යය මේ මස 28 වෙනිදා හා මාර්තු මස 13, 14 යන දිනයන් හි සවස කොළඹ ජර්මන් සංස්කෘතික මධ්යස්ථානයේ ගොතේ ශාලාවේදී වේදිකා ගත කෙරේ.
නාට්ය ශිල්පී එම්. සෆීර් විසින් අධ්යක්ෂණය කරන මේ නාට්ය සඳහා පේර්ක්ෂකාගාරය වෙත රදවා ගනු ලබන පේර්ක්ෂකයන් සංඛ්යාව උපරිමයෙන් 75 දෙනෙක් පමණි.
යුරෝපයේ Black Box Theater නම් වේදිකා නාට්ය ක්රමවේදය අනුව යමින් මේ නාට්යය වේදිකා ගත කෙරේ. නොමිලේ පෙන්වනු ලබන මේ නාට්යය ලංකාවේ මෙතෙක් පැවැති රාමු වේදිකාව අතිභ්රමණය කිරීමක් ලෙසින් හැඳින්විය හැකිය.
ලංකාවේ මින් පෙර භාවිතයට නොගත් මෙම වේදිකා භාවිත ක්රමය පේර්ක්ෂකයන්ට අලුත් අද්දැකීමක් වනු ඇත.
එමෙන්ම මීට ප්රථම එම්. සෆීර් විසින් අධ්යක්ෂණය කළ ‘බිනීට ඇත්තෙන් ම ඕනේ’ නැමැති වේදිකා නාට්ය ද Black Box Theater අනුව යමින් වේදිකා ගත කෙරුණු ප්රථම නාට්යය යි.
මෙහිදී සාම්ප්රදායික නළුවා හා පේර්ක්ෂකාගාරය අතර අවකාශයක් නැත. රංගනය සිදු වන්නේ ඉතා ආසන්නයේ ය. නිර්මාණය ප්රබල ය.
පේර්ක්ෂකයා ඉතා අවධානයෙන් සිට නාට්යය හා සජීවීව බැදී සිටීමට හැකි වීම මෙහි සුවිශේෂත්වය යි.
මේ ක්රමවේදය ලංකාවේ භාවිතාවට ගැනුණු ප්රථම නාට්ය කණ්ඩායම එම්. සෆීර් නාට්ය කණ්ඩායම යි.
‘බිනීට ඇත්තෙන්ම ඕනේ’ නාට්ය නැරැඹූ පේර්ක්ෂකය්ගේත් හොඳ ප්රතිචාර ලැබී ඇත. මේ පසුබිම ඔස්සේ බැලූ කළ ලාංකීය වේදිකා නාට්ය කලාවේ කඩ ඉමක් ලෙස මෙය හැඳින්විය හැකි ය.
සම්මත වේදිකාවක් නැති සාම්ප්රදායික රංගයක් නැති මේ Black Box Theater වේදිකා ක්රමයේ ආකෘතිමය වශයෙන් විශාල වෙනස්කම් ප්රමාණයක් ඇත. නැවුම්, ප්රබල මෙන්ම අභියෝගාත්මක නාට්යය ක්රමයකි.
තවමත් පර්යේෂණාත්මක බවකින් යුක්ත මේ නාට්යය ක්රමවේදය කෙරෙහි නූතන පරම්පරාවේ ආකර්ෂණයක් ද පවතී.
‘හිස් අවකාශයේ පුටුව අරන්’ හි රංගන දායකත්වය වෙනුවෙන් නාලක ජිනේන්ද්ර සහ නදීකා තරංගනී සහභාගි වෙති.
පසුතල නිර්මාණය සහ ඇඳුම් නිර්මාණය ද එම්. සෆීර් ගෙනි. එස්. දයාලන් වේදිකා කළමණාකරණයෙන් ද වසන්ත කුමාර රංගාලෝක නිර්මාණයෙන් ද හේමන්ත ප්රසාද් සම්බන්ධීකරණයෙන් ද උදේනි අල්විස් ප්රචාරක ඡායාරූපකරණයෙන් ද සහභාගි වෙති.
Empty Space – Chair Taken පරිවර්තනය ජයලත් එම්. ගෝමස් ගෙනි. ඉදිරිපත් කිරීම ජර්මන් සංස්කෘතික මධ්යස්ථානයේ ගොතේ ආයතනය වෙතිනි.
No comments:
Post a Comment